به گزارش شهرآرانیوز؛ اختتامیه دومین رویداد ملی سقاخونه، با نگاه ایدهپردازی، نوآوری و کارآفرینی در مسیر زیارت با مشارکت شهرهای شاخص زیارتی و با اعلام برگزیدگان در شهر شیراز برگزار شد. در این رویداد مجموعهای از اقدامات متنوع برای ترویج فرهنگ زیارت و حمایت از ایدههای نوآورانه برنامهریزی شده بود؛ فرصتی که برای شهروندان، زائران و مدیران شهری شرکتها و تیمهای نوآور ایجاد شد تا ایده یا طرح نوآورانهای ارائه و از ظرفیت تجاریسازی این رویداد نیز بهرهمند شوند و علاوه بر دریافت جایزه، از فرصت و حمایتهای ملی و استانی نیز برای تولید و عرضه محصول و خدمت خلاقانهاش استفاده کنند.
دراینخصوص معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در گفتوگو با شهرآرا بیان کرد: رویداد سقاخونه فرصتی ارزشمند برای همافزایی، تبادل تجربیات و بررسی راهکارهای نوآورانه در زمینه گردشگری زیارتی است. این رویداد، گامی مؤثر در راستای تقویت تعاملات بین شهرهای زیارتی و ایجاد بسترهای جدید برای توسعه گردشگری مذهبی است و امیدواریم با استمرار این برنامهها، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این حوزه باشیم.
سیدجلیل بامشکی افزود: این رویداد توسط دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران اسلامی و با مشارکت شهرداری شهرهای مشهد، قم، شیراز و طبس برگزار شد و بیش از چهارصد ایده ارزشمند و ملی از طریق فراخوان عمومی ارسال شد. آمار ایدهها ۲۵۷، طرحهای کسبوکار ۲۲ و طرحهای اجرایی ۳۱ مورد بوده است.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز درباره این رویداد بیان کرد: در این رویداد مراحل پژوهش، فراخوان ترویج و فعالسازی، پرورش، ارزیابی، برگزاری اختتامیه و در نهایت اجرای طرحهای دریافت شده مد نظر بوده است.
محمدعلی چوبینی درباره اهداف برگزاری این رویداد گفت: ارتقای نگاه به مسئله زیارت و ابعاد متفاوت آن، ایجاد حلقه وصل میان ایدهپردازان و مدیران شهری، شناسایی و جذب ایدههای نو و مسئلهمحور در حوزه زیارت، پرورش استعدادها و ایدههای نو تا مرحله اجرا، ایجاد انگیزه در قشر جوان، بهویژه دانشجویان، پذیرش و معرفی ایدههای مبتکرانه و ایجاد بستر مناسب برای اجرای طرحهای برتر کسبوکار و معرفی به بازار کار، اهداف دومین رویداد ملی سقاخونه بوده است.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستانقدسرضوی نیز با تأکید بر ارزشمند بودن برگزاری چنین رویدادی بیان کرد: مسئله زیارت و پرداختن به آن بهاندازهای مهم است که در روایات متعدد درباره این موضوع تأکید شده است. در موضوع زیارت بحث معرفت اهمیت بسیاری دارد و زیارت تنها یک عمل مناسکی نیست، بلکه در کنار آن باید معرفت باشد تا زیارت متعالی تحقق یابد.
عبدالحمید طالبی با اشاره با سخنان رهبرمعظمانقلاب در یکی از جلسات گفت: رهبرمعظمانقلاب فرمودند که در سه بُعد در موضوع ائمه (ع) باید قدم برداریم. بُعد قدسی و عرشی، درسگفتارها و پیامهای ائمهمعصومین (ع) و هدف از آمدن ائمه (ع) که ایجاد حاکمیت اسلامی بوده است و در پایان اینکه این سه بعد مهم باید از طریق استخراج مفاهیم، پاکسازی از زیادهگوییها و سخنان غیرمتقن و با زبان روز، مناسب و قابلفهم برای مخاطب شیعه و غیرشیعه بیان شود.
وی تصریح کرد: آنچه که امروز در نظام جمهوریاسلامی موردغفلت واقع شده، حکمرانی زیارت است. اگر به زیارت توجه شود، بسیاری از چالشها حل میشوند. در حکمرانی زیارت باید برای زائران زیارت آسان و تأثیرگذار باشد و با روشها و ابزارهای مختلف در سطوح گوناگون این مسئله را دنبال کنیم و بسترسازی زیارت اثربخش فراهم شود.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت: باید زیارت را برای زیست انسان معاصر فراهم کنیم. با اقدامات فناورانه میتوانیم یک نگاه فرامکانی و فرازمانی برای بقاع متبرکه و حرم معصومین (ع) فراهم کنیم. این مسئله بهنوعی امتداد اجتماعی زیارت گفته میشود.
معاون فرهنگی حرممطهر حضرت احمدبنموسیالکاظم، شاهچراغ (ع) نیز بیان کرد: شهر شیراز این افتخار را دارد که رهبرمعظمانقلاب حرم شاهچراغ را بهعنوان سومین حرم اهلبیت (ع) در ایران اسلامی نامگذاری کردهاند.
حجتالاسلاموالمسلمین قاسم میرشکاری با اشاره به برگزاری اختتامیه این رویداد علمی و اعتقادی در شیراز گفت: زیارت یکی از مواردی است که در فرهنگ شیعه نقش بسزایی در تقویت ایمان و ایجاد ارتباط معنوی بین زائران و اهلبیت (ع) دارد.
وی افزود: سقاخانه ظاهرا محلی برای سیراب کردن تشنگان است، اما این الفاظ و این نمادها مفهوم دارند و مفهوم آنها ایثار، خدمت و فداکاری است که در زیارت این مسئله دیده میشود و خادمان مهمترین بخش در زیارت هستند. این رویداد حرکت در این مسیر است که با فناوری و زبان روز کار ارزشمندی محقق میشود.
گفتنی است در مراسم اختتامیه دومین رویداد ملی سقاخونه در سه بخش ایده، طرحهای کسبوکار و طرحهای اجرایی در شهر شیراز برگزیدگان اعلام شدند. در بخش ایده، رتبه اول به مهدی کشتکار برای فیلم «سقافیلم» از شهر قم، رتبه دوم به آیلین صادقیسروستانی برای فیلم «کفشداری حرم» از شهر شیراز، رتبه سوم به سیدوحید صادقزاده برای فیلم «زیارت ریلی» از شهر طبس اختصاص یافت.
در بخش طرحهای اجرایی، رتبه اول به سعیدطوسی برای طرح «خادم آنلاین» از شهر مشهد، رتبه دوم به ایزدی برای طرح «پلتفرم جامع زیارت» از مشهد، رتبه سوم به فاطمه دلشاد برای طرح «صحن شادی» از شهر شیراز و در بخش طرحهای کسبوکار، رتبه اول به میلاد سیسی برای طرح «کیت هوشمند تعاملی داستانسرایی دیجیتال» از شهر تبریز، رتبه دوم به صادقیخواه برای طرح «گردش از شهر شیراز»، رتبه سوم به معمیوند برای طرح «تولید محصولات فرهنگی و خلاق با استفاده از متبرکات اماکن زیارتی» از مشهد اختصاص یافت. در پایان مراسم نیز از جواد محمدزاده برای طرح «بازسازی بناهای تاریخی، فرهنگی و زیارتی با استفاده از تأمین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاکچین» از مشهد تقدیر شد.
معاون فرهنگی حرم علیبنحمزه شیراز و یکی از اعضای هیئتداوران این رویداد نیز در ادامه بیان کرد: یکی از اهداف این رویداد تعمیق فرهنگ زیارت بود که چندمحور برای رسیدن به زیارت با کیفیت و معرفت را تعریف کردیم. تأثیر زیارت بر زندگی روزمره و ماندگاری آن و طرحهایی که بتواند به این مسئله کمک کند از جمله این محورها بود.
عباس جاویدیان افزود: برای اینکه در زیارت حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشیم باید برنامههایی برای قبل و بعد از زیارت وجود داشته باشد که این مسئله نیز جزو محورها بود؛ همچنین بهدنبال ایجاد راهکار و برنامههایی هستیم که قبل از زیارت، آموزش همگانی برای زائران وجود داشته باشد تا ماندگاری زیارت رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه در زیارت بهدنبال طهارت باطن هستیم، تصریح کرد: در زیارت حرم اهلبیت (ع) بهدنبال پاک کردن روزمرگیها از زندگی روح خود هستیم. از اهداف اصلی زیارت همچنین آشنایی با سیرت امام (ع) و اهلبیت (ع) است. باید با شناخت و معرفت به زیارت برویم؛ به عنوان مثال بدانیم چرا به حضرت شاهچراغ (ع) امین ولایت گفته میشود و بهعنوان زائر چگونه میتوانیم این روحیه را در خود تقویت کنیم. این مسئله درباره دیگر امامزادگان نیز صدف میکند که تقویت خصوصیات و ویژگیهای شاخص نیاز به آموزش دارد.
وی تصریح کرد: اخلاص در زیارت شاید شاهکلید باز کردن همه این این قفلها و تأثیرگذاریها باشد. در این رویداد در دو سال گذشته از عموم مردم خواستیم طرحهایی را که ما را به این محورها نزدیک و زیارت با معرفت، ساده و دسترسپذیر را مهیا کند، ارائه کنند.